Trapped in the world of just only you and me - Sekai-kei

Life In Manboo/ SF의 멸망, 세카이계의 시작

Words by Sooyoun Bae


Manga and anime were a way for me to see and understand different forms of life in my monotonous life. As people say, ‘Birds of feather flock together, the lives around me were not so different from my own. Because of that, the lives of the characters in manga were new and exciting, but also difficult to understand. However, these incomprehensible situations raised new questions, such as “What would I do?” and helped me orient myself in life. For me, manga was a medium that gave me the power and knowledge to face the world. However, in recent years, mainstream manga and anime have largely changed the stories that I find interesting. Why did this change occur?

만화와 애니메이션은 단조로운 삶을 살아가는 나에게 다양한 삶의 형태를 보고 이해하는 통로였다. 끼리 끼리 논다는 말처럼 내 주위의 삶들은 나와 그리 다르지 않았다. 그렇기에 만화 속 주인공들의 삶은 새로웠고 신기했고 동시에 이해하기 어렵기도 했다. 그런 상황들은 “나라면 어떻게 했을까?”라는 새로운 질문을 던지게 했고 덕분에 삶의 방향성을 잡는 데 도움을 받았다. 나에게 만화란 세상을 마주하게 하는 힘과 지식을 주는 매체였다. 하지만 최근의 주류 만화와 애니메이션들은 나의 흥미를 돋구는 부분들이 대부분 거세된 이야기들이 다수. 왜 이런 변화가 생겨난 것일까?


The end of the 20th century was a time of unrest, with one world war after another. And at the same time, the technology developed by the wars was entering our daily lives. Science fiction became a popular genre during this time of fantasy and anxiety, and it talked about the praises and worries of various technologies. Works such as "Nausicaä of the Valley of the Wind (1984)", "Nadeshiko the Mobile Suit (1996)", "Evangelion (1997)", "Mazinger Z (1972)", and "Akira (1988)" were poured out. People were curious about the unknown 21st century.

세계대전이 연달아 일어났던 20세기 말은 불안했고 동시에 전쟁으로 발전한 과학기술이 일상으로 들어오던 시기. 이렇게 환상과 불안이 공존하던 시기에 SF는 인기 장르가 되어 다양한 과학기술에 대한 찬양과 걱정을 이야기했다. '바람 계곡의 나우시카(1984)' '기동전함 나데시코(1996)' '에반게리온(1997)' '마징가 Z(1972)' '아키라(1988)'와 같은 작품들이 쏟아지던 시기다. 사람들은 미지의 21세기가 궁금했다.

However, these times were short-lived, as the Cold War era that followed World War II came to an end, and people would soon enter the unknown 21st century. Contrary to fears, nothing major happened and the world didn't end. It was the same daily life as usual. But the economy was struggling and life was harder than it had been in the developed world. During this time, tomorrow was much fearful than the unknown far future. And due to these situations science fiction became harder to relate to. Many changes began to occur in the way people viewed the world, especially in Japan after the bubble burst.

하지만 이러한 시기도 잠깐 세계대전 이후 이어진 냉전 시대가 끝을 맞이하며 사람들은 곧 미지의 21세기를 맞이하게 된다. 걱정과 달리 큰 사건은 없었고 세상은 멸망하지 않았다. 이전과 같은 일상이었지만 경제는 어려워졌고 발전한 세상과 다르게 삶은 팍팍해졌다. 이러한 시기에 먼 미래보다 당장 내일이 더 무서운 세상이 되었고 SF는 더 이상 공감하기 어려워졌다. 사람들이 세상을 바라보는 관점에도 많은 변화가 생겨나기 시작했다. 특히 버블이 무너진 일본에서는 이러한 변화가 더욱 크게 일어났다.

While the genre of science fiction was built on fear of the future, it feels different now. It's not about the future, it's about reality itself. Science and technology were vaguely feared, but through the war, we experienced the development of technology firsthand. Technology is no longer a fear of the future, but a fear that coexists with my daily life today. And the popularity of science fiction faded. Instead of preparing for and fearing the future, the genre became a reminder and reflection of the past, of the World War and the Cold War. It has become a trigger button for people around the world.

SF라는 장르가 미래에 대한 두려움을 바탕으로 만들어졌지만 현재는 좀 다르게 느껴진다. 이제는 미래가 아닌 현실 그 자체다. 과학기술은 막연한 두려움의 존재였지만 전쟁을 통해 발전되는 기술을 직접적으로 경험하게 되었다. 더 이상 기술은 미래의 두려움이 아니라 현재 나의 일상과 공존하는 두려움으로 바뀌었다. 그리고 SF의 인기는 사라졌다. 이제 SF 장르는 미래를 준비하고 동시에 두려워하는 역할이 아니라 과거에 있던 세계대전과 냉전 시대를 떠올리게 하고 반성하게 하는 역할로 바뀌었다. 전 세계인들의 발작 버튼이 되어버린 것이다.

There's been a big change in manga and anime. They stopped talking about grand narratives. The ramblings of the dreamer hero were out of place in a time of low growth. The range of protagonists who were considered important to the story began to be very narrow. Overcoming individual inferiority complexes and trauma became more important than the advanced technology we all had access to, and the friendships and loves of the protagonists became more important than the future of nameless humans. These changes led to the downfall of science fiction, and it became a genre that people no longer sought out. Its place was taken by the world of Sekai.

만화와 애니메이션에도 큰 변화가 생겼다. 더 이상 거대 담론을 이야기하지 않기 시작했다. 저성장 시대에 몽상가 영웅의 뜬구름 잡는 소리는 어울리지 않았다. 이야기가 중요하다고 여기는 주인공의 범위가 매우 좁아지기 시작했다. 모두가 함께 접하게 된 발전된 기술보다는 개개인의 열등감과 트라우마를 극복하는 것이 중요해졌고, 이름도 모르는 인간들의 미래보다는 주인공의 우정과 사랑이 더 중요한 문제가 되었다. 이러한 변화로 SF는 몰락했고 더 이상 사람들이 찾지 않는 장르가 되었다. 그 빈자리는 세카이계가 차지했다.

Sekai-kei is a genre of stories such as "Weathering With You(2019)", "The Melancholy of Haruhi Suzumiya(2009)", "Evangelion(1997)", and "Attack on Titan(2013)", in which the protagonist, who is living a normal life in the real world, encounters a problem that shakes the fate of the entire world. It is also a genre that seems to be telling a grand narrative, but in reality, it is more about the small psychological details of the characters. Heavy narratives are applied to the lives of individuals to make them more immersive and shocking, but this is just a device to move on to lighter stories. Sometimes science fiction combines formats. But in this genre, the message and grand narrative are just a backdrop. Even if the protagonist makes a big decision to save the world, it's the day-to-day details and personal desires that fill the story. The setting is just a backdrop, and the story is filled with cute and moe characters.

세카이계는 '날씨 아이(2019)' '스즈미야 하루히의 우울(2009)' '에반게리온(1997)' '진격의 거인(2013)'과 같이 평범하게 현실 세계를 살아가던 주인공이 문제를 겪으면서 세계 전체의 운명을 흔드는 이야기의 장르이다. 또한 거대한 서사를 이야기하는 것처럼 보이지만 사실은 인물들의 사소한 심리 묘사가 더 중요하다. 무거운 이야기를 개인의 삶에 적용해서 몰입감을 높이고 충격적인 전개를 펼치지만, 이는 결국 가벼운 서사로 넘어가기 위한 장치일 뿐인 것이다. SF의 형식을 조합하는 경우들도 있다. 하지만 이 장르에서 SF의 메시지와 거대 서사는 배경 설정일 뿐이다. 주인공이 세계를 지키기 위해서라는 큰 결심을 하더라도 결국 내용을 채우는 것은 조금 특별한 일상들과 개인적인 욕망이다. 이렇게 이런저런 설정들은 배경일 뿐이고 이야기는 귀엽고 모에한 캐릭터로 채워지게 된다.


Especially with the success of “The Melancholy of Haruhi Suzumiya”, people began to In particular, the success of The Melancholy of Haruhi Suzumiya, with its “if Haruhi is depressed, the world might end” premise, made people more open to this new form of the genre. As a result of this influence, subsequent anime and manga no longer discussed grand discourses. No longer are unrealistic narratives and extraordinary protagonists the focus of attention, but rather unrealistic characters with unrealistic appearances.

특히 “하루히가 우울해 하면 세계가 멸망할지도 몰라”라는 설정인 ‘스즈미야 하루히의 우울’의 성공으로 사람들은 이러한 새로운 형식의 작품을 적극적으로 받아들이기 시작했다. 이 영향으로 이후의 애니메이션들과 만화는 더 이상 거대 담론을 논하지 않게 되었다. 그저 유쾌한 일상과 의미 없는 대화들이 더 중요. 더 이상 비현실적인 서사와 특별함을 가진 주인공이 아니라 외모만 비현실적인 캐릭터들이 사람들의 이목을 끌게 된다.

The popularity of these narratives and otherworldly works began with the rise of light novels and internet fiction. Even if you don't write very well, you can create a new sekai-kei novel by combining the settings and situations of the main characters in a genre that is familiar and has a universal worldview. However, this also leads to the mass production of low-quality pop culture and the reproduction of derivative works. It became difficult to produce and consume anything other than simple and light stories. However, in the meantime, there are still some works that counteract this trend with complexity, high quality, and a message to convey. Of course, they are not popular…

이러한 서사와 이세계물이 인기를 끌 수 있던 시작점은 라노벨과 인터넷 소설의 보편화 시대가 열리면서이다. 글을 그리 잘 쓰지 않더라도 세카이계와 같이 익숙하고 세계관의 보편적인 형식이 잡혀있는 장르에 주인공의 설정값과 상황들만 잘 조합하면 새로운 세카이계 장르의 소설을 만들 수 있게 되었다. 하지만 이는 저퀄리티의 대중문화를 양산화시키고 아류작을 재생산하는 계기가 된다. 단순하고 가벼운 이야기가 아니면 소비되기도 생산되기도 어렵게 되었다. 하지만 이러한 흐름 속에서도 이에 대항하는 복잡하면서도 높은 완성도와 전달하고자 하는 메시지가 보이는 작품들이 가끔 나타난다. 물론 인기는 별로…


“Sonny Boy (2021)” and “Dead Dead Demons DeDeDeDe Destruction (2024)” are typical examples. The mainstream is all about luring and comforting the public's desire to escape and avoid reality while living in the difficult and complex current world with otherworldly objects, games, and fantasy. However, “Sony Boy” is a work that lures people into pretending to be Sekai, trains them to face reality directly and unavoidably, and then releases them only after they realize the importance of living. He grabs the fleeing otaku by the scruff of the neck, punches them in the face, and tells them that salvation is not about escaping to another world, but about achieving it on their own.

대표적으로 ‘Sonny Boy(2021)’와 ‘데드데드 데몬즈 디디디디 디스트럭션(2024)’을 볼 수 있다. 주류는 어렵고 복잡한 현재의 세상을 살아가면서 현실을 회피하고 탈출하고자 하는 대중의 욕망을 이세계물, 게임, 판타지로 유혹하고 위로하는 것이다. 하지만 ‘Sony Boy’는 세카이계인척 유인하며 현실을 직접 마주하고 회피할 수 없게 가둔 뒤에 현실을 마주하는 법을 훈련 시킨 뒤 살아가는 것의 중요성을 깨달을 뒤에야 해방해 주는 구조의 작품이다. 도망치던 오타쿠들의 목덜미를 잡고 카운터 펀치를 날린 후 구원은 다른 세계로의 탈출이 아니라 자기 스스로 이뤄내는 것이라고 이야기해준다.


”Dead Dead Demons DeDeDeDe Destruction” is ostensibly a science fiction genre that uses the grammar of the Sekai-kei and CGDCT(Cute Girls Doing Cute Things). It uses the methods of modern manga and anime, which comically depicts everyday life surrounded by large-scale discourse, but in reverse. This anime, inspired by the Fukushima disaster, uses the genre of science fiction to reflect on the problems of the past and talk about how to get back on our feet and move forward. Science and technology, which is no longer futuristic, is used to talk about life in the present, not the future.

‘데드데드 데몬즈 디디디디 디스트럭션’은 표면적으로는 SF 장르로, 세카이계와 미소녀 동물원의 문법을 사용하고 있다. 거대 담론으로 둘러싸고 일상을 코믹하게 풀어가는 요즘 만화, 애니의 방법을 사용하지만 모든 걸 반대로 표현하고 있다. 후쿠시마 사건을 모티브로 한 이 애니메이션은 SF라는 장르를 과거의 문제점을 되짚어보고 어떻게 딛고 일어서서 나아갈지를 이야기하는데 사용한다. 더 이상 미래 과학이 아니라 현재 과학이 되어버린 과학기술은 미래가 아닌 현재의 삶을 이야기하는데 이용됐다.

Sekai-kei works are attractive because they require little energy or emotion to consume. We are a generation that lives in a world that is exhausting just to live. The world has become difficult and complex, and it's much easier to avoid it than to understand and face it, and it doesn't really matter. However, we still need to live today and plan for the future. It's true that manga and anime are a healing and entertaining medium for everyday life. But at least once in a while, I would like to share the experience of facing myself and facing my surroundings through art. I know from experience that it's not a bad way to experience things indirectly.

세카이계의 작품은 소비하는데 있어 에너지와 감정 소비가 적어 매력적일 수밖에 없다. 우리는 삶을 살아가는 것만으로 지치는 세상을 살아가고 있는 세대다. 세상은 어려워지고 복잡해지기 때문에 이해하고 마주하기보다는 회피하는 것이 훨씬 쉽고, 그것이 크게 문제가 되지 않는다. 하지만 그럼에도 불구하고 우리는 오늘을 살아가고 미래를 계획해야 한다. 만화와 애니메이션이 일상을 치유하고 오락적인 매체인것은 맞다. 그래도 한 번씩은 작품을 통해 나를 마주하고 나의 주위를 마주하는 경험을 함께했으면 한다. 경험해 봐서 아는데 나쁘지 않은 간접 경험의 방법이다.